Урок української мови 5 клас
Звертання непоширені й поширені. Роль звертань у
реченні. Розділові знаки при звертанні.
Мета: поглибити
знання учнів про звертання, формувати уміння й навички конструювати речення зі
звертаннями, правильно інтонувати та ставити розділові знаки в реченнях зі
звертаннями; визначати роль звертань у реченні; розвивати індивідуальні здібності учнів, творчість,
навички самостійної роботи, співпраці в групах; зв΄язне мислення, самоосвітню
компетентність, вміння аналізувати, робити висновки; виховувати
ввічливість, повагу до України, членів
своєї родини.
Внутрішньопредметні зв’язки:
·
Правопис: розділові знаки при звертанні
·
Культура мовлення: правильне інтонування речень зі
звертаннями.
Соціокультурна
лінія:
звичаї української родини.
Тип уроку: урок формування
практичних умінь і навичок.
Методи: технології особистісно
зорієнтованого навчання, інтерактивні (робота в парах, малих групах,
«Незакінчене речення»)
Цілі: учні
знають: основні відомості про звертання,
правила постановки розділових знаків
при звертанні;
учні
вміють: визначати звертання в тексті;
виразно читати речення із звертаннями
та вводити їх в речення;
виділяти розділовими
знаками; аргументовано доводити свою думку, співпрацювати в групі, оцінювати
знання;
учні цінують:
Україну, маму, членів усієї родини.
Обладнання: підручник, інформаційний
пакет, таблиці, ілюстрації, картки оцінювання, рефлексії, технічні засоби
(ноутбук, мультимедійний проектор).
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
1. З΄ясування емоційної готовності
до уроку («Побажай мені успіху»).
Вступне слово учителя (слайд
№1)
Доброго дня, дорогі діти! Рада
вас вітати на уроці. Найнеобхіднішою умовою успішного проведення уроку є ваша
емоційна готовність до нього. Побажайте успіху один одному. Хто бажає
висловитися вголос?
2. Мотивація (постановка проблемного
питання уроку)
а)
Перевірка домашнього завдання - листів, написаних мамі, татові, брату, бабусі
тощо. Всі ви в своїх листах проявили творчість, любов і шану до своєї мами,
рідних.
- До кого ви зверталися в своїх листах?
- Прочитайте, якими словами ви звернулися до рідної матусі, батька.
- Чи
змогли б ми обійтися в нашому повсякденному житті без таких мовленнєвих
звернень? (Проблемне питання уроку, запис його на
дошці). На це запитання ви дасте більш грунтовну відповідь у кінці
уроку.
- Отже, діти, чи здогадались ви, яка тема сьогоднішнього уроку? (діти відповідають).
Так, правильно «Поширені й непоширені звертання. Роль звертань у реченні. Розділові
знаки при звертанні». Запишіть дату, тему (відкриваю дошку)
- Весь лексичний матеріал, з яким
ми будемо працювати сьогодні на уроці, пов΄язаний з рідною домівкою, батьками,
їхніми мудрими настановами. Цій темі присвячений епіграф уроку.
Епіграф:
Буду українка, як і ти,
матусю,
І за ту науку я тобі
вклонюся!
К. Перелісна (запис на дошці)
ІІ. Цілевизначення
, з’ясування учнівських очікувань
Учитель: отже, у нас сьогодні знайомство з
новою темою, як і перед кожною новою
зустріччю з цікавим теоретичним і практичним матеріалом, ми чогось очікуємо. Спробуймо
сформулювати нинішні очікування. Отже, перед опрацюванням даної теми
я очікую…
(діти озвучують свої очікувння, картка №1):
-
цікавої і змістовної
роботи;
-
розуміння прекрасного у слові;
-
розвитку власних здібностей;
-
щирого обміну думок тощо.
Учитель: дякую, діти, а щоб наші очікування
здійснилися, нам потрібно визначити власні цілі (картка №2). Візьміть картки і підкресліть ті цілі, які ви вважаєте
потрібними.
Я знатиму:
-
основні
відомості про звертання,
правила постановки розділових
знаків при звертанні;
Я вмітиму:
-
визначати звертання в тексті; виразно читати речення із звертаннями та вводити їх в
речення;
-
виділяти розділовими знаками; аргументовано доводити свою
думку, співпрацювати в групі, оцінювати знання;
Я цінуватиму:
-
мову українську, матусю,
членів усієї родини.
ІІІ. Опрацювання
навчального матеріалу
Учитель: Дякую, мої любі, сподіваюся, що
визначення власних цілей допоможе вам розкрити свої творчі здібності, і всі
ваші очікування здійсняться. Тож, до роботи!
1. Виконаємо завдання, подивіться на слайд №2
Мамо, мамочко, матусю,
Я до неї пригорнуся.
Вона добра і привітна,
Ніби сонце в небі, світла.
В. Луцик
Я до неї пригорнуся.
Вона добра і привітна,
Ніби сонце в небі, світла.
В. Луцик
Хто нас ніжить і голубить,
Пестить, гладить ніжно й любо,
Пригортає до серденька?
Ти, моя найкраща ненько!
Л. Голота.
Пестить, гладить ніжно й любо,
Пригортає до серденька?
Ти, моя найкраща ненько!
Л. Голота.
Учитель:
-
Діти, яка тема об΄єднує всі ці речення? Про кого мова? До кого
звертаємось? Назвіть ті слова, що є у ролі звертань.
- Якого
частиною мови виражено звертання?
- У якому відмінку стоять ці іменники?
- Із скількох слів може складатися звертання: з одного чи
з декількох?
- Спрбуйте самостійно зробити визначення
звертання.
- Звірте ваші висновки з підручником (стор. 98, робота з підручником).
- Подивіться на слайд №3,
він нам буде потрібен для виконання наступного завдання.
2. Письмове виконання вправи №171 (1, 2
речення)
3. Наступним етапом нашої роботи буде гра « Вибери
пару». На картці №4 стрілочками установіть
відповідність і утворіть поширені звертання
4. Опрацювання матеріалу про розділові знаки при звертанні
( слайд №4).
5. Усне виконання вправи №172 (1, 2, 5
речення).
6. Письмове виконаня вправи №173(1, 2
речення).
7. За допомогою слайду і набутих
знань виконайте завдання в малих групах (вправа
№173, I група – 3 речення, II група – 4 речення).
8. На закріплення цього етапу роботи виконаємо в
групах вправу: складання речень із звертаннями (картка
№ 3).
9. На закріплення вивченого матеріалу прослухайте
уважно вірш у виконанні Ніколенко Світлани «Моя рідна мово» і знайдіть у
ньому звертання.
IV.
Рефлексія. Оцінювання
Незабаром наш урок закінчиться.
Чи досягли ви мети, яку ставили на початку уроку? Чи можемо ми з вами дати
відповідь на поставлене на початку уроку запитання? Закінчіть одне з
речень: «Після сьогоднішнього уроку
Я знаю
…
Я вмію
…
Я
ціную …»
Сподіваюсь, що наш урок має і добрі
результати. Виставте бали у картках оцінювання.
Домашнє завдання (слайд
№5)
Обов’язково
параграф
15 вивчити.
На вибір:
1.
Творче завдання. Написати твір – мініатюру,
використовуючи звертання на тему « Шануй мову свою рідну!».
2.
Вправа 177.
3.
Вправа 175.
Дорогі мої діти! Я також звертаюсь до вас: будьте добрими, уважними синами і
доньками. Проявляйте любов і вдячність до тих, хто вам дав життя і зігріває своєю турботою. Пам’ятайте: батькам
дороге добре слово дітей, шанування їхньої батьківської турботи. Передайте їм
свої листи, хай вони будуть від цього щасливішими і раді за вас! (Слайд №6).
Дякую всім за співпрацю!
Немає коментарів:
Дописати коментар